My Blog List

suke ke?? :)

Saturday, February 4, 2012

hafalan shalat delisa


assalamualaikum..
okeyh,macam tajuk di atas,hari ni aku nak citer sal citer yg aku tgk awl pgi ni.
cam biasa,tiap2 hari aku akan bangkit awal walaupun hari cuti,
ntah la,sejak stat keje ni,asyik tersedar awl je
alhamdulillah la kan.kdg2 kul 4.30 pg aku dah bangun.jadi di kesempatan tu,aku boleh la tmbah amal ckit.buat smyg malam..alhamdulillah.ALLAH sudah bukakan pintu hati aku untuk buat tu semua.SYUKUR!..

ternyata,hati aku lagi tenang bila semua perintah ALLAH aku kerjakan.termasuklah jaga mak aku yg sdg sakit sekarang.mggu lepas dia ada buat pembedahan lutut dia.masuk skru baru.sbb skru asl dah longgar kan..biasa la dah berumur.macam tu la kan.kita macam mana nati?ntah2 x sempat merasa semua tu kan.ntah2 lagi teruk.nauzubillah min zalik..!so,selagi org tua masih ada,layan la dia sebaik mungkin.anggap la ia cubaan buat kita.bukan beban.sbb ALLAH lebih arif tentang takdir kita.cuma Dia yang berhak menentukan segalanya ya!jadi,berdoa la sebnyk mungkin agar kita sentiasa di bwah perhatianNYA.itu tanda ALLAH sayang kan kita ya kawan2.

hmm..biasa nya aku akan bangun pukul 5pg...bangun sucikan diri.pastu solat.lps tu brsihkan mak smua.baru aku mekap2 bagai kan..cewah.dah pndai mekap skg ek.haha..sabo je la.ala budak bru keje.semgt bukan main la kan.haha..

ok.berbalik pada tajuk sebenar aku,hari ni aku dah tgk dah citer dr indonesia tu.tula,akak kat ofis semngt duk citer kat kami,membuatkan aku tertarik tuk tgk gak.cam best je citer dia kan.so apa lgi.tgh line tenet tgh smooth pagi tadi,aku pun bukak la youtube.cubalah nk tgk jgk kan.nk thu jgk,btul2 best ke x..hehe..

durasi citer tu hanya 1jam 40mnt kalo x silap..mmg.mmg best sngat citer dia..sngt2 menyentuh kalbu aku yg mmg jiwang ni.hak2..citer dia berkisahkan seorang anak bongsu dpd 4org adik beradik,bernama DELISA.Delisa ni ssh sgt nk menggafal doa lam solat.so,suatu hari tu,di sekolah dia ada wat amali solat.Delisa salah seorang peserta tu,...so,kat rumah,dia terpaksa la mnghafal smua ayat2 dalam solat.mak dia ckp,kalo dia lulus,mak dia hadiahkan seutas rantas yg loketnye berbentuk 'D' yg mewakili nama Delisa.

jadi dngan smgtnya,pda hari tersebut,dia pergi la ke acara tu.hari tu jatuh pada 26 dis 2004.em sdg dia buat amali tu.tiba2 bumi bergegar..dia x hiraukan semua tu.sebab,ustaz dah pesan.walau apa pun terjadi,dia jgn berhenti solat.sbb khusyuk dalam solat tu sgt2 penting..so,apa yg jadi lpas tu..?jeng3..korang tgk la sndri..lagi best kan..haha

nah,link aku kasi kat korang.sng nk cari.
http://www.youtube.com/watch?v=OGk3X-jwr7E&feature=related
ok.slmt menonton eh.jgn lupa gitau aku lak.nk thu korang pnyer pandangan lak camne.
akhir kata dari aku,..

sesungguhnya,setiap insan sentiasa di uji.
hanya yang beriman kepadaNYA dan bersabar sahaja akan sentiasa mengucapkan 'ALHAMDULILLAH.SYUKUR YA ALLAH' pada setiap ujian yg ditimpa kepadanya.kerana,dia tahu semua yang terjadi kepadanya hanya dugaan buatnya sahaja DAN ada hikmah disebaliknya.semoga kita tergolong dalam golongan itu ya.

ok papai
wssalam.

No comments: