My Blog List

suke ke?? :)

Monday, March 8, 2010

JADILAH PENDENGAR YANG BAIK

Jadilah pendengar yang baik terlebih dahulu,maka anda akan menjadi seorang pembicara yang menarik,simpati dan handal.Untuk melatih diri menjadi seorang pendengar yang baik ,cuba perhatikan nasihat-nasihat berikut ini:
  • berhentilah dari terlau banyak berbicara .Anda tidak akan dapat mendengarkan kata-kata orang lain jika terus-terusan berbicara.
  • Berusaha lah membuat bicara lawan anda suka berkomunikasi dengan anda memberinya kesempatan untuk berkata-kata. Selain itu , doronglah dia untuk mengemukan pandangan,pendapat atau pandangan-pandanganya terhadap permasalahan yang sedang anda berdua bicarakan.
  • Perlihatkan sikap bahwa anda benar-benar senang atau tertarik bercakap-cakap denganya melalui posisi, raut wajah ,dan tindak tanduk anda yang baik. Jangan membaca atau mengetuk-ngetukkan jari anda ketika dia sedang berbicara.
  • Anda boleh saja mencatat pokok-pokok fikiran atau ucapan lawan bicara anda ketika dia sedang berbicara.Memang tulisan akan banyak membantu daripada sekadar mengingat.Akan tetapi usahakan sebaik mungkin untuk tidak sering mengalihkan pandangan anda darinya.
  • Berusahalah untuk meletakkan diri anda seakan-akan juga berada pada posisinya sehingga anda lebih mampu meresapi perasaannya serta memahami pandangan-pandangan yang dikemukakannya.Ini akan membuat anda dapat melihat permasalahan yang sedang dibahas dari sudut pandang yag lain.
  • Bersikap bersabar dan berikankesempatan yang cukup kepada lawan bicara anda unutk berbicara. Jangan memotong kata-katanya..
  • Berusahalah untuk tetap tenang kerana kegelisahan atau kemarahan hanya akan membuat seseorang keliru dalam memahami kata-kata orang lain,sama ada disengaja mahupun tidak.
  • Terimalah sanggahan ataupon kritikan yng mungkin dilontarkan lawan bicara anda terhadap kata-kata santai( lapang dada ).Jangan beranggapan buruk kerana mungkin sahaja dia berbuat demikian untuk mempertahankan diri , bukan untuk menyerang anda apalagi menciptakan pertengkaran.
  • Ikuti dengan saksama sikap dan tindak tanduk lawan bicara anda,begitu juga dengan intonasi mahupun ekspresi wajahnya.Dengan begitu, anda akan dapat mengemukakan sejauh mana keyakinan dirinya terhadap pendapat-pendapat mahupun pemikiran yang dilontarkannya itu.
  • Pergunakan komen-komen yang menurut anda dapat menjadikan dialog lebih menarik dan menimbulkan ghairah,seperti dengan mempergunakan kalimat-kalimat berupa pertanyaan.
  • Luaskanlah cakralwala keilmuan anda sehingga diri anda memiliki pengetahuan yang memadai tentang topik yang sedang diperbincangkan

2 comments:

Anonymous said...

kalau lawan tu menggunakan emosi dalam berhujah dan tidak menrima pandangan kita.. what should we do??

Unknown said...

cube perlahan intonasi suara kita..lemah lembut skit..jgn tengking die.xpsl2 gduh nnti..yg penting sbar k.jgn cpt melatah