My Blog List

suke ke?? :)

Monday, March 8, 2010

ANTARA PENDEBATAN DAN DIALOG

secara cerdas dan bijak anda sebetulnya dapat mengalihkan pembicaraan yang mula menjurus kepada mendebatan dan pengtekaran ke arah yang lebih baik , iaitu dialog yang konsuktif. Keahlian dimaksudkan dapat anda capai dengan mengikuti beberapa tips berikut ini:
  1. selektif dalam memilih kta-kata yang diucapkan . Khalifah Umar bin al-khatab pernah berkata "saya sangat suka bercakap-cakap dengan orang-orang yang berusaha memilih kata-kata terbaik yang akan dia ucapkan seakan-akan mereka tengah memilih secara berhati-hati buah-buahan yang berselerak untuk mendapatkan yang terbaik".
  2. Bersegera meminta maaf jika tersalah dalam berucap . Sesungguhnya ucapan maaf itu ibarat angin sepoi-sepoi bahasa yang bertiup di siang hari pada musim panas.
  3. Biasakan diri untuk mendengar dan tidak memotong pembicaraan orang lain.
  4. Rendahkan ketinggian suara anda ketika berbicara.
  5. pusatkan perhatian kepada makna kata-kata yang disampaikan bicara lawan , bukan lafaznya.
  6. perhatikan secara saksama intonasi suara lawan bicara serta bahasa tubuh , seperti gerakan tangan dan pandangan matanya.
  7. jadilah pembicara yang simpati . Biarkan lawan bicara anda sendiri yang menciptakan perubahan ekspresi wajahnya.
  8. Jangan memberitahu orang lain jika lawan bicara anda melakukan kekeliruan pembicaraan.Selain itu, jangan menghujaninya dengan kata-kata atau pertanyaan sehinggga membawa kesan seakan-akan anda sedang melakukan soal siasat , kerana itu akan membuatkannya berasa tidak selesa.


No comments: